موز این میوه معروف که جز گران قیمت ترین میوه هاست ناگفته هایی دارد که در این مقاله می خوانیم.

تاریخچه موز

  • نام میوه موز اولین بار در تاریخ نوشته شده در قرن ششم ق م به چاپ رسید.
  • موز همچنین در خط هیروگلیف مصری به تصویر کشیده شده است.
  • موز احتمالا اولین میوه پرورش داده شده و اولین مزرعه موز در جنوب شرقی آسیا بود.
  • ملوانان پرتغالی ، موزها را به آمریکا معرفی کردند و آن ها را از غرب آفریقا در قرن ۱۶ آوردند و برای اولین بار در جشن فیلدلفیا موز معروف شد.

هرچند تاریخ ورود موز به ایران دقیقا مشخص نیست، اما کشت و تولید موز در بخش هایی از جنوب استان سیستان و بلوچستان از قدیم رواج داشته و دانشمندانی مانند ابن سینا از این میوه نام برده اند. کشاورزان جنوب شرق آسیا برای اولین بار موز را اهلی کردند. شواهد اخیر باستان شناسی و زیستی در باتلاق کوک (Kuk Swamp) در غرب مناطق مرتفع استان پاپوآ (Papua) در گینه نو نشان می دهد که کشت موز در آن منطقه حداقل به ۵۰۰۰ سال و احتمالا به ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. این احتمال وجود دارد که گونه های دیگر Musa بعدها و به طور مستقل در جاهای دیگر جنوب شرقی آسیا اهلی شده باشند. آسیای جنوب شرقی مرکز تنوع اولیه موز است. حوزه ثانویه تنوع موز آفریقا بیان شده است که سابقه ای طولانی در کشت موز در منطقه را نشان می دهد. مدارک و شواهدی برای کشت موز در طول هزاره اول قبل از میلاد در جنگل های جنوب کامرون بدست آمده است.

 

درباره موز

 

موز چطور و در چه مکانی رشد می کند :

موز واقعا روی درختان رشد نمی کند – آن ها روی گیاهانی رشد می کنند که به طور رسمی به عنوان یک گیاه طبقه بندی می شوند ( نه به طور شگفت انگیز، بزرگ ترین گیاه در دنیا ). آنها در خانواده ای مثل سوسن، ارکیده و نخل هستند.

درخت میوه موز به ارتفاع ۲۵ فوتی رشد می کنند و برگ های آن ها می تواند به ارتفاع ۹ فوت طول و ۲ فوت عرض داشته باشد و ریشه های آن ها می تواند صدها سال قدمت داشته باشد.

موز از لحاظ فنی توت فرنگی است!!!

موز نه از دانه بلکه از پیاز رشد می کنند

هر دسته موز حدود ۱۰ تا ۲۰ موز دارد

حدود ۷۵ درصد از وزن یک موز آب است

 

خوردن موز چه خاصیتی دارد

موز نیز کالری پایینی دارند و فاقد چربی، سدیم و کلسترول است

آن ها حاوی ویتامین C، پتاسیم، فیبر و ویتامین B6 هستند  ، تحقیقات نشان می دهند خوردن موزها ممکن است خطر حملات قلبی ، سکته و همچنین خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

موز تنها میوه هایی است که شامل اسیدهای آمینه ، تریپ تافن بعلاوه ویتامین B6 هستند . آن ها به بدن کمک می کنند سروتونین تولید کند – یک ماده طبیعی که باعث کاهش افسردگی می شود.

حدود نیمی از تمام افرادی که نسبت به لاتکس حساسیت دارند ، اغلب نسبت به موز حساسیت دارند.

موز به طور طبیعی کمی رادیو اکتیو است ( به دلیل پتاسیم ) – اما سطح تشعشع آن به اندازه کافی بالا نیست که باعث آسیب شود.

موز حاوی خواص رادیواکتیو است

باید بدانید که موز حاوی میزان زیادی پتاسیم است و همین خاصیت نیز از آن یک میوه‌ی حاوی خواص رادیواکتیو ساخته است. حدود ۶۰۰ عدد موز به اندازه‌ی عکس رادیوگرافی قفسه‌ی سینه رادیواکتیویته دارد. باید بدانید که پتاسیم موجود در این میوه برای حفظ تعادل سدیم/پتاسیم بدن مفید است و باعث کنترل فشارخون نیز می‌شود. موز یک میوه‌ی انرژی‌زای فوق‌العاده است.

موز رنگ‌بندی دارد

احتمالاً تصور می‌کنید که موز زرد است و نارس آن سبز؛ اما باید بدانید که در بین ۵۰۰ گونه‌ی متفاوت موز برخی قرمز و برخی بنفش هستند. موزهای قرمز از موزهای زردرنگ کوچک‌تر و گوشتالوتر و از تمشک شیرین‌تر هستند. موزهای بنفش در آسیای جنوب شرقی کشت می‌شوند و معمولاً در آشپزخانه و برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موز به شکل دست می‌روید

موزها در دسته‌های ۱۰ تا ۲۰ عددی می‌روید که به آن پنجه‌ی دست گفته می‌شود. هر یک عدد موز موجود در این گروه را یک انگشت می‌گویند. در واقع هر عدد موز یکی از انگشت‌های این دست محسوب می‌شود.

کشور هند بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی موز است

کشور هند با تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون تن موز در صدر کشورهای تولیدکننده‌ی این میوه قرار دارد. باید بدانید بیش از ۱۰۰ کشور در سرتاسر جهان به کشت موز مشغول‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تایلند، مکزیک، برزیل و اکوادور اشاره کرد.

موز حاوی ارزش غذایی بالایی است

خوشبختانه این روزها موز همه جا دیده می‌شود و قیمت آن در مقایسه با میوه‌های دیگر بالا نیست. این میوه منبع پتاسیم، کربوهیدرات‌ها، فیبر و ویتامین C است و یکی از میان‌وعده‌های مغذی محسوب می‌شود. این میوه‌ی خوشمزه که به راحتی قابل‌حمل است انرژی خوبی نصیبتان می‌کند. باید بدانید که ۱۰۰ گرم از این میوه به همین میزان کالری دارد. بهتر است بدانید که بیش‌ترین میزان آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها در موزها کاملا رسیده قرار دارند. بهتر است اجازه دهید موزها کاملا رسیده و نرم شوند و بعد آن را میل کنید.

موز مناسب برای تسکین دندان‌های تازه روییده‌ی کودکان

موز میوه‌ی نرمی است و برای بچه‌هایی که شروع به غذا خوردن کرده‌اند فوق‌العاده است. همچنین برای آن‌هایی که دندان درآورده و دندان‌درد دارند نیز مفید است.

برای تسکین دندان‌های تازه در آمده موز پوست‌کنده و یخ‌زده فوق‌العاده است به خاطر اینکه موز سرد باعث تسکین لثه‌ها می‌شود.

تاریخچه موز طولانی است

ردپای موز در متون قدیمی اسلامی و همچنین در بین یونانی‌ها، رومی‌ها و هندوها دیده شده است. باستان‌شناسان مدارکی یافته‌اند که نشان می‌دهد احتمالاً موز اولین میوه‌ای بود که توسط بشر کشت شده است. پس تا می‌توانید از میوه‌ی آبا و اجدادی مصرف کنید.

پوست موز نیز خوراکی است

با وجود اینکه پوست موز بافتی رشته‌دار و سفت‌تر از خود میوه دارد اما قابل خوردن است. در بعضی از کشورها، پوست موز برای تهیه‌ی سرکه و غیره استفاده می‌شود.

موز نیز می‌تواند آلرژی‌زا باشد

موز نیز مانند آووکادو حاوی یک ترکیبات شیمیایی است که در برخی از افراد آلرژیک به میوه‌های خانواده‌ی لاتکس حساسیت ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید افرادی که به لاتکس حساسیت دارند احتمالاً به موز نیز حساسیت خواهند داشت. با این حال پختن موز می‌تواند روشی برای کاهش اثرات این ترکیب آلرژی‌زا باشد.

موز در خدمت سلامت پوست

گاهی سردردهای عروقی ناشی از کمبود پتاسیم است و موز به دلیل دارا بودن این ماده‌ی معدنی می‌تواند درمان موثری برای آن باشد. علاوه بر این پوست این میوه برای تسکین خارش و تورم ناشی از نیش حشرات فوق‌العاده است. باید بدانید که موز برای تسکین کهیر نیز موثر است. موز همچنین یکی از درمان‌های طبیعی برای دل درد نیز محسوب می‌شود.

موز به مرور زمان شیرین‌تر می‌شود

نشاسته‌ی موجود در میوه‌ها به مرور زمان و با رسیدن میوه به قند تبدیل می‌شود در نتیجه میوه‌ی مورد نظر شیرین‌تر می‌شود. برای اینکه روند رسیدن موز را سرعت بدهید می‌توانید آن را در یک پاکت کاغذی قرار دهید.

موز برای استحکام استخوان‌ها

استحکام استخوان‌ها نیاز به کلسیم کافی دارد. گاهی مصرف کم کلسیم و همچنین عدم جذب کافی آن باعث کمبود آن شده و سلامت استخوان‌ها را به خطر می‌اندازد. خوشبختانه موز می‌تواند توانمندی بدن برای افزایش جذب کلسیم را بیشتر کند. توجه داشته باشید هر چه میزان جذب کلسیم در بدن بیشتر باشد استحکام استخوان‌ها هم بیشتر می‌شود. برای داشتن استخوان‌های محکم از ورزش نیز غافل نشوید.