انبه میوه ای هندی است. که طبع گرم و خشک دارد مناسب برای تابستان ارزش غذایی انبه و خواص درمانی انبه خواص انبه جدیدترین خواص انبه فواید انبهانبه ضد سرطان خواص درمانی انبه خواص انبه زیبایی پوست نگهداری و مصرف انبه مضرات انبه انبه از خانواده میوه‌های آلویی می‌باشد فواید بسیار زیاد انبه را در ادامه خواهیم خواند.

جدول ارزش غذایی انبه در ۱۰۰گرم

 

موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی ۷۰ کیلوکالری ۳٫۵ %
کربوهیدرات ۱۷ گرم ۱۳%
پروتئین ۰٫۵ گرم ۱%
چربی کل ۰٫۲۷ گرم ۱%
کلسترول ۰ میلی گرم ۰ %
فیبر خوراکی ۱٫۸۰ گرم ۴٫۵ %
ویتامین ها
اسید فولیک ۱۴میکروگرم ۳٫۵%
نیاسین ۰٫۵۸۴ میلی گرم ۳٫۵ %
پیریدوکسین ۰٫۱۳۴ میلی گرم ۱۰ %
ریبوفلاوین ۰٫۰۵۷ میلی گرم ۴ %
تیامین ۰٫۰۵۸ میلی گرم ۵ %
ویتامین (C) سی ۲۷٫۷ میلی گرم ۴۶ %
ویتامین (A) آ ۷۶۵ یکای بین‌المللی ۲۵٫۵ %
ویتامین(E) ایی ۱٫۱۲میلی گرم ۷٫۵%
ویتامین(K) کا ۴٫۲میکرو گرم ۳٫۵%
الکترولیت
سدیم  ۲میلی گرم ۰ %
پتاسیم ۱۵۶ میلی گرم ۳ %
مواد معدنی
کلسیم ۱۰ میلی گرم ۱ %
مس ۰٫۱۱۰ میلی گرم ۱۲ %
آهن ۰٫۱۳ میلی گرم ۱٫۵%
منیزیم ۹ میلی گرم ۲ %
منگنز ۰٫۰۲۷ میلی گرم ۱%
روی ۰٫۰۴ میلی گرم ۰ %
مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)
کاروتن-a (بتا) ۱۷ میکروگرم
کاروتن-β (بتا) ۴۴۵ میکروگرم
زآگزانتین ۰ میکروگرم

خواص انبه 

خواص درمانی و فیبر های غذایی

فیبر های غذایی باعث تنظیم حرکت روده ها و پیشگیری از یبوست در فرد می شود، انبه حاوی این نوع فیبر ها می باشد که علاوه بر رفع یبوست خواص درمانی از جمله کاهش التهاب مخاط معده و مشکلات دیگر مر بوط به معده را درمان می کند.

برای بیماران دیابتی

انبه با طعم شیرینی که دارد شاید به نظر شما برای دیابت مفید نباشد ولی با بررسی های انجام شده این میوه شیرین برای بیماری دیابت مفید می باشد. با وجود آهن، پتاسیم، اسید فولیک، ویتامین C، A و B6، مواد مغذی و فیبر در انبه یکی از پرمصرف ترین میوه های جهان محصوب می شود که این میوه قند خون را ثابت نگه می دارد و آنرا کنترل می کند.

انبه دارای یک آنتی اکسیدان به نام مالوالیک اسید  است که احتمالا می تواند دلیل کاهش سطح گلوکز باشد. اما مکانیسمی که دقیقا علت کاهش سطح گلوکز در خون  هنوز مشخص نشده است. بنابراین، مطالعات به وضوح بیان می کند که در حالی که انبه   یک میوه شیرین است، ولی در بدن انسان گلوگز را کنترل میکند؛ البته نه برای همه دیابتی ها! اگر یک زن باردار هستید و دیابت دارید،  انبه برای شما مناسب نیست. دیابت حاملگی یک بیماری است که تنها در طول دوره بارداری بوجود می آید. در این وضعیت، سطح قند  خون بیش از حد بالا می شود. اگر انبه بخورید، سطح قند بالا می رود. همچنین،  انبه  سطح گلوکز در بدن در طول دیابت حاملگی کنترل نمی کند، این نوع دیابت  وقتی کودک به دنیا آمد از بین می رود.

بیماران مبتلا به دیابت  می توانند هم انبه و  هم برگ آن را استفاده کند. مصرف برگ انبه،   نوشیدن آب ۲-۳ عدد برگ  آن است. این  به خوبی سطح قند را کنترل میکند. در حالی که تحقیقات بی ضرر بودن آن را ثابت کرده است ولی بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد مقدار انبه  با پزشک مشورت کنید.

برای افزایش میل جنسی

ویتامین E برای بهبود عملکرد هورمون ها ی جنسی و افزایش میل جنسی مفید می باشد که این ویتامین در انبه یافت می شود. اگر دچار بی میلی شده اید می توانید انبه مصرف کنید تا این مشکل به راحتی حل شود.

برای سلامتی پوست

بسته شدن منافذ پوست سبب ایجاد آکنه می شود که برای حل این مشکل انبه باعث می شود که منافد سته ی پوست باز شود و با استفاده از میوه بصورتی که آن را بصورت ماسک روی صورت قرار دهیدو بعد از ۱۰ دقیقه با آب خنک شستشو دهید، باعث تمیزی و مقابله از جوش ها گوشتی می شود. مصرف این میوه روزانه باعث نرمی و خوش آب و رنگ شدن وست می شود.

برای سرطان سینه 

با مخلوط یک فنجان انبه خرد شده (۲۵۰ میلی لیتر) کاروتنوئیدهای مورد نیاز روزانه را دریافت کنید. نتایج تحقیقات که در مجله بین المللی سرطان در ژوئن ۲۰۰۹ منتشر شد  نشان داد زنان یائسه ای که دو یا چند وعده غذاهای غنی ازکاروتنوئید در روز میخورند خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها تا ۱۷ درصد کاهش یافته است. مصرف این میزان کاروتنوئیدها باعث میشود دوره ماهانه منظمی  داشته باشید و همین منظم شدن دوره ماهانه از ابتلا به پوکی استخوان و بروز سرطانها بخصوص سرطان سینه  در زنانی که عات ماهانه شان منظم نیست پیشگیری میکند.

خانم هایی که به طور مرتب از انبه در رژیم غذایی خود استفاده می کنند می توانند در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد مقاوم تر شده و خطر ابتلا به سرطان سینه را در آن ها کاهشدهد..  تحقیقات نشان داده است انبه حاوی انواع مختلفی از مواد پلی فنول است که تصور می شد از رشد سلول های سرطانی در سینه جلوگیری می کند.

برای هضم غذا

انبه سرشار از آنزیم‌های گوارشی است که به هضم غذا و به تجزیه‌ی پروتئین‌ها کمی می‌کند. به همین دلیل است که برای مقابله با حالت اسیدی معده مفید بوده و به هضم راحت غذا کمک می‌کند.

 برای چشم‌

۱۰۰ گرم انبه ۱۵ درصد نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین A را تامین می‌کند که برای تضمین سلامت چشم‌ها و تقویت قوه‌ی بینایی لازم است. افرادی که می‌توانند روزانه از این میوه مصرف کنند کمتر در معرض مشکلات بینایی مانند کاهش دید شبانه، خشکی چشم، سوزش چشم و غیره قرار می‌گیرند.
انبه برای خانم‌های باردار و افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود

 برای کم‌ خونی

انبه برای خانم‌های باردار و افرادی که از کم‌ خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود. توجه داشته باشید خانم‌هایی که در دوره‌ی پیش از یائسگی قرار دارند نیز در معرض کم‌خونی هستند. به همین دلیل مصرف این میوه را به خانم‌ها توصیه می‌کنیم.

 بهبود حافظه

این میوه یکی از میوه‌ های فوق‌العاده برای مغز کودکان است. نتایج پژوهش‌ ها نشان می‌دهند که این میوه حاوی اسید گلوتامیک می‌ باشد و برای بچه‌ هایی که مشکل تمرکز دارند فوق‌العاده است. این ترکیب به بهبود حافظه و تحریک سلول‌های مغز کمک می‌کند.

برای مقابله با کم‌ خونی

انبه برای خانم‌ های باردار و افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند بسیار مفید است. به خاطر اینکه سرشار از آهن است. از این گذشته میزان بالای ویتامین C موجود در آن باعث جذب حداکثری آهن می‌شود. توجه داشته باشید خانم‌هایی که در دوره‌ی پیش از یائسگی قرار دارند نیز در معرض کم‌ خونی هستند. به همین دلیل مصرف این میوه را به خانم‌ها توصیه می‌کنیم.

ضد سرطان

انبه سرشار از فنول‌هایی مانند کرستین، ایزوکرسیترین، استراگالین، فیستین، اسید گالیک و گالات متیل و همچنین آنزیم‌های فراوان است. این فنول‌ها و آنزیم‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. این میوه حاوی میزان زیادی فیبر پکتین است که خطر تشکیل سلول‌ های سرطانی در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. ۱۰۰ گرم از این میوه ۴۶ درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین C را تامین می‌کند. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که سلول‌های بدن را از آسیب‌ های رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. از این گذشته انبه حاوی ترکیب دیگری به نام لوپئول می‌باشد که مانع از رشد سلول‌ های سرطانی پروستات می‌شود. این ترکیب همچنین رشد تومور های سرطانی در سر و گردن را کاهش می‌دهد.

خواص مغز هسته انبه

انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغزش قرار دارد که هم دارای خواص دارویی بوده و هم استفاده های غذایی! برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید . اگر شکوفه درخت انبه را خشک کرده و هر روز حدود ۳ گرم آنرا با ۱۰ گرم شکر بخورند سرعت انزال را معالجه می کند . مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است . خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می کند . ضد استفراغ است. سرفه های سخت را درمان می کند . گل انبه سرد و خشک است و اسهال را رفع می کند . خانم هائیکه دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند . مغز هسته انبه کرم کش و ضد اسهال است .
برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است . برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود . صمغ درخت انبه را با روغن و آبلیمو مخلوط کنید برای ناراحتی های پوست مفید است . برای برطرف کردن ریزش مو ، آب برگهای درخت انبه را روی سر بمالید . درمان کننده بواسیر خونی است . به جای مغز بادام می توان از آن در شیرینی جات استفاده کرد .

نکات خرید و نگهداری انبه

وقتی می خواهید این میوه را بخرید، اول خوب به انبه ها نگاه کنید. توجه داشته باشید که پوست یکنواختی داشته باشند، البته ممکن است قسمت هایی روی این میوه وجود داشته باشند که به رنگ سبز تیره، زرد و قرمز در آمده است. به علاوه، هنگامی که آن را فشار می دهید، باید پوست این میوه نرم باشد. اگر لکه های سبز تیره روی این میوه باشد، یعنی این میوه به خوبی نرسیده است و می توان آن را در دمای اتاق قرار داد که با گذشت چند روز می رسد و به محض آن که کاملا رسید، می توان آن را به مدت دو هفته در یخچال نگهداری کرد. در ضمن، برای تسریع در رسیدن این میوه می توانید آن ها را داخل پاکت کاغذی و در دمای اتاق قرار دهید که سرعت فرآیند رسیدن این میوه ها افزایش پیدا می کند.

البته توجه داشته باشید که رنگ لزومأً نشان رسیدگی در انبه نیست. حتی وقتی که آنها رسیده اند با برخی  تغییرات آنها سبز باقی می مانند، درحالیکه دیگر انبه ها طلایی یا قرمز روشن یا ترکیبی از این دو رنگ هستند.میوه هایی که خراب نشده یا علامت سیاه روی پوست آن نیست بخرید. بهترین راه انتخاب (در خرید) سفت ومعطر بودن میوه است.

ذخیره کردن انبه های رسیده می تواند برای روزها تا هفته ها بستگی به تنوع ان انبار شوند.قطعه های انبه می تواند کنسروشود یا خشک،ومغز آن خارج شود.انبه های رسیده بیشتر برای خشک کردن بکار می روند واینها می توانند برای ترشی وچاشنی غذا بکار برده شوند.

بهترین مصرف این میوه لذیذ خوردن آن به عنوان یک میوه رسیده است. از انبه ها به علاوه سالادهای میوه خارق العاده تهیه می شود ومی توان برای درست کردن  یخمکها  وبستنی ها نیز خالص شوند.میلک شیک ها ( مخلوط بستنی با شیر کاکائو)، آب میوه ، انواع مربا،ژله ،ترشی (با انبه )خوراک خوشمزه ای را معمولاً آماده می کنند.

انبه های رسیده کوچک همچنین می توانند ادویه لذیذی با افزودن  نارگیل ودوغ بسازند. میگوها وماهی ها با انبه خام ترش طعم خوبی را می سازند. ترشی انبه خام وادویه طعم معروفی دارد..انبه ًنارس پوست کنده به قطعات کوچک وباریکی بریده ودر آفتاب خشک می شودبعداًچاشنی وپودر زردچوبه زده که در هند  در طبخ غذا استفاده می کنند .دانه های انبه همچنین خوردنی هستندودرسایه خشک وپودر زده و غذاهای زیادی را بوجود می آورند. انبه های خام کوچک می تواند بخار داده شوندودر محلول نمک درکوزه گلی برای دوره ای از ۴تا۵ ماه قرار گیرند. بعدها می توان انبه ها را بر حسب نیاز بیرون آورده پس از خرد کردن با فلفل سبز و مختصری روغن  به عنوان چاشنی خورد.برگهای ظریف انبه؛پوست وساقه برای خواص  ضد باکتریا ئی درهندوستان ودیگر کشورها، به کار برده می شود.

 

مضرات و موراد منع مصرف انبه!!

هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ممکن است ایجاد خارش و دمل نمائید .
پوست انبه را قبل از خوردن جدا کنید ، زیرا بعضی افراد نسبت به آن حساسیت  دارند.
مصرف انبه به خصوص ترشی آن با معده خالی ، ایجاد ناراحتی معده می کند. بنابراین بهتر است آن را بعد از غذا و ترشی آن را همراه با غذا میل کرد.
زیاده روی در مصرف انبه برای افرادی که طبع گرم دارند، مضر است.
پوست این میوه حاوی اروشیول است و به همین دلیل هم امکان دارد باعث بروز واکنش‌های حساسیتی در پوست شود. در نتیجه اگر پوست حساسی دارید از تماس این میوه با پوستتان بپرهیزید.
افرادی که به لاتکس حساسیت دارد نسبت به این میوه به خصوص نارس آن نیز حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهند. به این ترتیب که بعد از مصرف با واکنش‌هایی مانند خارش گوشه‌ ی دهان، لب‌ ها و روی زبان مواجه می‌شوند. البته در برخی افراد امکان دارد که این واکنش‌ها جدی‌تر باشد مانند متورم شدن لب‌ها، ایجاد زخم در دهان، مشکلات تنفسی، استفراغ و اسهال. این واکنش‌های آلرژیک که به سندرم میوه‌ای لاتکس نیز معروف است به دلیل وجود اناکاردیک اسید موجود در انبه‌ی نارس بروز می‌کند.
توجه داشته باشید که این واکنش‌های آلرژیک با میوه‌های دیگری مانند کیوی نیز ایجاد می‌شوند. توجه داشته باشید که میوه‌های رسیده چنین واکنش‌هایی بروز نمی‌دهند اما با این حال توصیه می‌کنیم افرادی که به انبه حساسیت دارند ترجیحاً از مصرف میوه‌ی کاملا رسیده نیز پرهیز کنند.
امکان دارد که انبه در تأثیر قرص‌های وارفارین که یک داروی رقیق‌کننده‌ ی خون است اختلال ایجاد کند. اگر در حال مصرف این دارو هستید در مصرف این میوه احتیاط کنید و قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. بهتر است در مورد دیگر میوه‌ها و کلاً غذاهایی که مصرف می‌کنید با پزشکتان مشورت کنید.
اگر خوردن انبه ایجاد نفخ بکند باید آنرا با زنجبیل خورد .

خواص-انبه